Sunday, September 30, 2012

Presiden FAM Sila Letak Jawatan -Bahagian 14-

Assalamu'alaikum,

FAM Bangsat!! Satu frasa atau ayat yang dibenci oleh sesetengah golongan dan digemari oleh sesetengah golongan yang lain.

Golongan yang membenci mengatakan perkataan "bangsat" itu tidak sesuai dan kasar serta tidak mencerminkan budaya masyarakat di Malaysia yang berbudi bahasa serta lemah lembut dan tidak elok untuk kanak-kanak kecil dengar.

Golongan yang menggemari pula hanya sekadar ingin melepaskan perasaan geram serta marah dan mungkin "bangsat" itu dapat menunjukkan serta menterjemahkan apa yang mereka rasa terhadap persatuan itu.

Pada aku, perkataan bangsat itu sememangnya keras dan kasar, itu betul tetapi ada tak perkataan yang lebih sesuai untuk menggambarkan kecemerlangan FAM selama ini?? Bodoh sudah tidak sesuai, bebal juga tidak sesuai lagi kerana tahap kecemerlangan FAM sudah sampai ke tahap kalau dalam pencapaian akademik, sudah sampai ke tahap PHD, pencapaian paling tinggi, jadi perkataan yang paling sesuai untuk menterjemahkan pencapaian cemerlang itu sudah tentu perkataan yang paling tinggi kekerasannya serta kekasarannya. Jadi sesuai atau tidak pemilihan serta penggunaan perkataan "bangsat" itu??

Tidak sesuai dan tidak elok untuk didengari oleh anak-anak kecil. Boleh memberikan persepsi negatif kepada anak-anak kecil. Aku nak tanya, perkataan "referee bodoh" tu sesuai ke untuk anak kecil dengar?? Carutan seperti "babi", "lancau", "pukimak", "sial" dsbnya itu sesuai ke untuk didengari oleh anak-anak kecil?? Bagaimana pula tanggapan orang terhadap golongan ini yang caci mencaci di stadium dengan kata-kata kesat??

Aku bagi contoh, sewaktu aku berumur 10 tahun, di Stadium Merdeka. Waktu itu kes Selangor terjerumus ke Divisyen 2 di bawah kendalian Datuk Mazlan Harun dan M.Chandran. Laungan "Mazlan Bodoh" kedengaran dilaungkan oleh majoriti penyokong Selangor di stadium termasuk aku yang berumur 10 tahun. Adakah itu satu contoh yang baik untuk kanak-kanak seperti aku yang berumur 10 tahun ketika itu?? Bukankah laungan "Mazlan Bodoh" itu adalah terjemahan isi hati penyokong-penyokong Selangor ketika itu terhadap pengurusan pasukan. Mungkin ketika itu tahapnya hanya "bodoh" belum "bangsat" tetapi untuk situasi FAM ini mungkin golongan ini merasakan pencapaian FAM bukan lagi berada pada paras bodoh tetapi mungkin sudah sampai ke paras bangsat. Jadi macam mana kita nak menidakkan rasa hati seseorang terhadap sesuatu. Itu rasa dia, itu apa yang mereka rasa. 

Kalau kita rasa FAM masih belum bangsat, jadi kita tak perlu lah ikut laungan itu, kita laungkan FAM Bijak, buat banner besar-besar "FAM Bijak Maha Bijaksana", yang kita nak sibuk apa yang orang lain rasa nak buat apa?? Mereka juga ada hak seperti kita.

Kalau FAM buat kerja dengan betul, tak kan ada golongan yang nak suka-suka pegi hentam, cuba kita fikir dekat situ. Ada ke orang pergi Masjid Negara ramai-ramai lepas tu "chant" Imam Besar Bangsat, ada tak?? tidak ada kerana Imam Besar Masjid Negara membuat kerja serta memegang amanah dan tanggungjawab yang diberikan dengan betul. Tak betul ke apa yang aku tulis nih??

Perkara kecil sahaja isu "FAM Bangsat' ini. Tu yang 28 tahun duduk kat situ tak ke mana-mana itu lagi isu besar yang sepatutnya diperkatakan dan diperbahaskan bukannya isu segelintir anak-anak muda yang pergi ke stadium melaungkan "FAM Bangsat".

Kalau kita rasa kita tak berani nak lawan atau suarakan atau mungkin kita ada kepentingan dengan FAM yang kita nak kena jaga jadi tak boleh hentam takut keistimewaan ditarik balik atau sebagainya atau takut kehilangan kerja, digantung kerja dan sebagainya, kita pegi stadium duduk diam-diam suddeeeyyyy.

Media tak berani nak suarakan kebebalan FAM serta kebodohan kepimpinan FAM yang ada, jadi di mana lagi golongan ini nak luahkan?? Stadium adalah medium yang paling sesuai untuk sampaikan mesej serta isi hati mereka kepada rejim FAM.

Jadi kesimpulannya FAM Itu Bijak atau FAM Itu Bodoh atau FAM Itu Pandai atau FAM Itu Bangsat, terpulang kepada masing-masing punya citarasa.

Pada aku FAM Itu .... tak perlu lah aku beritahu, korang tahu rasanya mana satu ;-)

Sekadar tulisan dan pendapat.

3 comments:

  1. Hehehehe...ok laa tu dgn FAM takde salah..boleh tak senaraikan individu di Malaysia yang boleh teraju FAM menjadi lebih baik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1) Ali Bin Musa
      2) Karim Bin Alias
      3) Low Pok Weng
      4) Rizal Bin Hamdan
      5) K.Garupinathnaidu
      6) Suffian Bin Abdul Latif
      7) Meng Chong Heng
      8) L.Krishnamoorthy
      9) Aguk anak Tagungan
      10)Razali Bin Razak Karim Bachik

      Semua 10 nama di atas boleh teraju FAM untuk menjadi lebih baik, kenapa tak percaya?? pernah cuba??

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...