Monday, November 21, 2011

Sukan SEA 2011 Episod Gelora Bung Karno

Assalamu'alaikum,

Indonesia lwn Malaysia, satu perlawanan yang memang "HOT" dari dulu sampailah sekarang, tapi nampaknya sekarang nih makin "HOT" lah pulak. Takde apa pun, aku saja nak tulis sikit pasal perlawanan yang bakal berlangsung lebih kurang dalam 4 jam sahaja lagi.

Malaysia wajib menang dalam perlawanan akhir ini jika kita sandarkan pada prestasi pasukan kebangsaan kita di atas kertas, tapi seperti biasa di dalam padang macam-macam boleh berlaku di tambah pula dengan faktor-faktor lain dari luar padang seperti penyokong, suasana stadium, cuaca, bookie dan banyak lagi.

Ini hanya cakap-cakap kosong sahaja, Malaysia akan kalah pada perlawanan akhir ini kerana Indonesia telah beri kita kemenangan pada peringkat kumpulan. Ini adalah ramalan-ramalan berdasarkan faktor-faktor luaran. Tapi apa yang aku harapkan ialah biarlah perlawanan malam ini ditentukan 100% oleh mereka yang berada di dalam padang sahaja dan tentunya aku nak Malaysia menang maaa!! hehe

Barracuda, apa menatang nya tuh? Ini satu lagi benda yang aku tak puas hati, sepatutnya pasukan kita menolak sekeras-kerasnya cadangan pihak penganjur untuk membawa Harimau Muda ke GBK dengan menaiki barracuda. Kerana apa?? kerana sebab apa sampai nak kena naik barracuda ke stadium? maksudnya kita kena naik barracuda nih sebabnya memang dah tak selamat sungguh lah di Jakarta tu. Pihak pengurusan kita seharusnya membantah dan mengatakan yang pasukan kita tidak akan main di GBK atas alasan keselamatan. Ini tidak, kita hanya turutkan sahaja apa yang mereka perlakukan ke atas kita, jadi lepas nih setiap kali ada perlawanan di Jakarta, makanya barracuda akan jadi kenderaan rasmi pasukan Malaysia??? itu semua BULLSHIT!!! Siapa yang ada kuasa dalam pengurusan tu tolong lah berkeras sikit, ini bukan soal tolak ansur dan diplomatik bagi menjaga hubungan dua negara, tapi ini soal profesionalisme dan hak atlet!! apa ke jadahnya mereka nak kena naik kereta perang?? itu bermakna Jakarta tidak selamat untuk dijadikan venue perlawanan, jadi mengapa kita harus merisikokan pemain-pemain kita?? kita patut bantah dan minta main di gelanggang lain, jangan asyik turutkan kemahuan mereka dengan menyuruh kita naik barracuda, itu BULLSHIT!! sekali lagi BULLSHIT!!! Kepada yang punya kuasa tolong jangan jadi PONDAN!!!

Aku rasa gembira bila baca akan ada penyokong kita di sana nanti untuk menyokong Harimau Muda di sangkar Sang Garuda. "Gelora Bung Karno is not forbidden for Malaysian". Ini sukan, kita pergi dengan niat untuk menyokong insyaALLAH selamat kita, ia hanya sebuah stadium bolasepak seperti stadium-stadium yang lain juga, cuma bezanya penjaga stadium itu a.k.a tentera merah begitu taksub terhadap sukan yang mereka cintai dan negara mereka. Itu lumrah kerana kadangkala akibat ketaksuban yang tinggi maka fikiran tidak boleh dikawal lagi namun yang penting kita bertandang ke tempat orang, kita buat cara kita bertandang, insyaALLAH tiada apa akan berlaku. Dalam setandan pisang bukan semuanya busuk, jadi kita janganlah beli pisang yang busuk, cari yang elok.:-)

Yang terakhir sekali, tak sabar nak tunggu komen-komen dari jurulatih "part-time" negara selepas tamat perlawanan. Huh!! berdebar rasanya boboi..!!

Sekadar tulisan dan pendapat.

5 comments:

  1. tanjat boboi...bullshit..bullshit..bulldog!!!

    ReplyDelete
  2. Stadium BUng Karno bukan lagi Stadium Bung Karno tapi Stadium Bungko Karno

    ReplyDelete
  3. Agree, We should reject naik 'Barracuda'!

    ReplyDelete
  4. Syukur dh menang pun pingat EMas SEA Games..back to back lagi..

    cuma bab naik barracuda tu yg x puas hati..pastu siap nk buat doping test straight away after game..mmg ada 'something' yg x kena ni

    ReplyDelete
  5. team anti doping sampah, mcm x bleh tunggu majlis abes dulu, kalau nak buat pon tunggu la player tu g kencing dulu ke kompol ramai2 dlm satu beg plastik, pastu test puas2, ade lebih bawak balik

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...