Friday, November 16, 2012

Presiden FAM Sila Letak Jawatan -Bahagian 21-

Assalamu'alaikum,

Penyokong bukan jurulatih, penyokong juga bukan pemain, penyokong tidak makan gaji dengan sesiapa, penyokong adalah kerja sukarelawan di atas dasar minat yang mendalam terhadap sesuatu subjek.

Penyokong boleh terdiri daripada jurulatih, pemain dan orang yang makan gaji atau yang tidak bergaji. Tetapi bolehkah penyokong menjadi jurulatih atau menjadi pemain atau menjadi penyokong yang bergaji??

Itu semua bukan apa yang aku nak kongsikan. Cuma aku nak mengimbau situasi yang aku saksikan sendiri pada tahun 2010. Peristiwa itu berlaku di tanah Jakarta, di kawasan Senayan atau lebih tepat di alamat Stadion Gelora Bung Karno pada tanggal 29hb Disember 2010. 

Semua sedia maklum pada tanggal 26hb Disember 2010 pasukan Indonesia telah ditewaskan 3-0 dalam perlawanan akhir Piala AFF 2012 yang pertama dan perlawanan akhir ke-2 akan dilangsungkan 3 hari kemudian di Jakarta di mana juara akan ditentukan dengan jumlah jaringan dalam kedua-dua perlawanan tersebut. Indonesia menewaskan Malaysia di stadium keramat mereka 2-1 namun Malaysia juara dengan jaringan 4-2.

Bermulalah apa yang hendak aku kongsikan, walaupun mereka tahu mereka telah tewas teruk 3 gol berbalas kosong namun itu tidak langsung melunturkan semangat penyokong mereka untuk tetap turun ke stadium dan memenuhi setiap ruang di dalam juga di luar stadium untuk berdiri dibelakang pasukan kesayangan mereka. Warna merah tidak lekang dari pakaian mereka, itu kebanggaan mereka walaupun sudah dititik 3 gol di Bukit Jalil. Mereka sudah berada di stadium seawal jam 11 pagi lagi menunggu pintu dibuka dan seawal 4 petang hampir 70% stadium sudah dipenuhi tentera merah mereka. Mereka menyanyi, bersorak untuk pasukan Garuda kesayangan mereka yang sudah patah separuh sayapnya dan kebarangkalian untuk bangkit terbang kembali sangat tipis. Namun mereka tetap berdiri dibelakang pasukan mereka, pemain mereka, jurulatih mereka sehingga wisel penamat. Sah Piala AFF 2010 milik Malaysia, namun Gelora Bung Karno masih penuh hampir 50% menunggu pemain mereka naik ke podium menerima hadiah naib juara di ulangi NAIB JUARA bukan JUARA. Tujuan mereka menunggu juga ada mungkin ingin memberikan sorakan "boooo" kepada Presiden PSSI ketika itu iaitu Nurdin Khalid kerana menurut mereka presiden itu korup dan menjahanamkan bolasepak Indonesia yang mempunyai liga gred B dan pasukannya layak untuk bermain dalam AFC Champions League. Itu menurut mereka masih lagi tidak cukup berjaya. Terpegun juga aku melihat gelagat mereka ini dan terus mengelamun aku mengenai penyokong-penyokong di Malaysia.

Di negara kita berbeza pula, skuad Harimau Malaya kita selaku juara bertahan dan Bukit Jalil akan menjadi tuah rumah untuk Piala AFF 2012 namun belum pun bermula sepak mula kejohanan, majoriti rakyat bolasepak Malaysia sudah seakan-akan hilang harapan dengan pasukan kebangsaan hanya gara-gara mereka tewas dalam beberapa siri perlawanan persahabatan. Sudah kedengaran ada yang tidak mahu turun stadium, ada yang tidak memberikan harapan langsung untuk kita melepasi peringkat kumpulan sebaliknya lebih kuat kedengaran kata-kata kurang enak yang membunuh semangat pemain dan pasukan mereka sendiri. Mereka mengatakan yang sebab mereka sayang lah mereka memberi teguran, aku?? hanya mampu tergelak terbahak-bahak dengan kata-kata mereka itu. Sayangkan bolasepak Malaysia konon, tapi orang yang menjahanamkan bolasepak Malaysia selama 28 tahun tidak berani pula nak tegur, sebaliknya jurulatih dan pemain sering jadi mangsa, sayang apa namanya begitu??? 

Rakyat bolasepak Malaysia sudah kelam kelibut walaupun kejohanan sebenar belum bermula, baru tewas dalam siri perlawanan persahabatan sudah mula ingin memalingkan muka dari pasukan kesayangan. Sayang apa namanya begitu??? Mereka yang tewas 3-0 dalam kejohanan sebenar, sudahlah perlawanan akhir pula masih tidak memalingkan muka mereka tetapi tetap terus memberi kepercayaan kepada pemain mereka dan tetap berharap yang pasukan mereka boleh bangkit sekaligus muncul juara Piala AFF 2010. Bayangkan sudah 3 gol berbalas kosong, kalau di Malaysia sudah pasti stadium akan kosong dan sepi sesepinya. Tidak cukup dengan itu, ianya akan diiringi kata-kata cacian, makian terhadap pemain, jurulatih dan pasukan. Habis dicaci bagai tiada esok lagi.

Setelah tewas 3-0 di Bukit Jalil, pemain kita yang gentar untuk bermain di sana dan penyokong mereka serta media berjaya memberikan rasa gentar dan takut dalam diri pasukan Malaysia walhal kita yang sedang mendahului dengan selesa, 3 gol tetapi kita yang merasai lebih tekanan itu yang sepatutnya dirasai oleh pasukan Indonesia. Lihat betapa kuatnya semangat mereka terhadap pasukan mereka, itu dah kena bedal 3-0. Kalau di Malaysia berlaku situasi sedemikian, bagaimana?? Sudah aku terangkan di atas tadi. Itulah mentaliti penyokong kita. Jadi jangan kita tanya kenapa bolasepak kita tidak maju, kerana kita sering menyuarakan supaya pemain diubah, jurulatih diubah tetapi kita sendiri tidak mahu berubah untuk pasukan kita. Sikap apa itu???

Harapan aku agar semua rakyat bolasepak Malaysia berdiri dibelakang pasukan pada 25hb Nov, 28hb Nov & 1hb Dis ini nanti. Penuhkan stadium kita, beri pemain semangat, tunjukkan pada mereka yang kita yakin dan kita mahukan kemenangan dari mereka.

Siap sedia dengan cuti dan rancang jadual anda sebaik mungkin supaya kita boleh ke stadium menjadi pemain ke-12. Tunjukkan semangat kita supaya pemain dan jurulatih lebih semangat untuk mempertahankan kejuaraan. Jangan asyik mengeluh pemain tidak bersemangat walhal kita sendiri pun tiada semangat. Itu orang panggil "cakap tak serupa bikin". Cukuplah pasukan kita berdepan dengan tekanan dari penyokong lawan, tak kan jadi tuan rumah pun nak berdepan dengan tekanan penyokong sendiri??? Kalah menang itu nanti kita cerita, yang penting jangan kita kalah dulu sebelum wisel permulaan ditiupkan.

Ingat ini milik kita, kebanggaan kita, wajah kita, hanya 2 tahun sekali melibatkan pasukan kita, anak-anak kita, rakan-rakan kita, saudara-saudara kita, jiran kita, bendera kita, pendek kata semuanya ada kena mengena dengan kita 

Sekadar tulisan dan pendapat. 
 

9 comments:

  1. respek from poland

    ReplyDelete
  2. saspek from bandung

    ReplyDelete
  3. spek murah from Uptown Shah Alam

    ReplyDelete
  4. saya kadang sakit hati.ungkapan segenlintir rakyat malaysia.ada yang caci dan maki coach n player,pasukan.7ampai nama org nak di fucknya...inilah bolasepak malaysia nampak sukar,penuh cabaran dan suspen

    ReplyDelete
  5. Respect from just Shah Alam...Jom ke stadium...

    ReplyDelete
  6. Jom ke stadium......cantik tagline....jom lah ke stadium kita beramai-ramai...

    ReplyDelete
  7. Anank memberontak, penyokong pun menghentam jugak sipresiden tu.. ko biar betul

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...