Thursday, February 10, 2011

...Aman...

Assalamu'alaikum,

Kali ini aku nak kongsi tentang satu perkataan yang bermain di dalam fikiran aku. Perkataan itu adalah A.M.A.N. Dalam kamus yang aku rujuk, perkataan ini bermaksud "tenteram, damai, situasi yang bebas dari peperangan, huru hara dan keganasan".
Aku sering terdengar, terlihat, terbaca akan perkataan ini dalam  kehidupan seharian aku. Apa yang ingin aku kongsikan di sini ialah mengenai "Malaysia, Negaraku Yang Aman".

Kita sering dengar atau baca semua orang mengatakan bahawa Malaysia ini sebuah negara yang aman, damai dan tenteram. Bebas dari perang dan keganasan. Sering juga kita dengar bahawa keamanan dan ketenteraman sekarang ini adalah kerana pemerintahan kerajaan kita yang bijak & pandai. Pernah aku terbaca, jika kerajaan sedia ada tidak lagi memerintah maka kemungkinan keadaan aman dan tenteram ini mungkin akan lenyap. Tidak dinafikan negara Malaysia memang aman dan tenteram kerana rakyatnya sangat menjaga tatasusila dan tidak suka menimbulkan kekecohan. Aku juga begitu tidak gemar kekecohan sebaliknya menyintai keamanan dan kedamaian.
Tapi keamanan yang kita lihat di luar sana tidak mencerminkan keamanan dunia siber di Malaysia. Kerana banyak aku terlihat dan terbaca di Facebook, blog-blog dan sebagainya, rakyat kita menimbulkan kekecohan mengenai isu-isu semasa yang panas. Seperti contoh harga minyak naik, harga barang naik, semuanya melepaskan rasa tidak puas hati mereka di alam siber. Mungkin ada baiknya pemberontakan mereka dan ketidak puasan hati mereka itu dilemparkan dan diterjemahkan hanya dengan kata-kata di dunia siber. Bayangkan kalau mereka menterjemahkannya di dunia nyata, nah pastinya tidak aman lagi negaraku ini. Pasti akan huru hara negara kita yang tercinta ini seperti apa yang berlaku di Bangkok, Tunisia, Mesir dan di mana-mana negara yang rakyatnya menterjemahkan perasaan tidak puas hati mereka terhadap sesuatu isu di dunia nyata.

Apa yang bermain di fikiran aku ialah, bagaimana sesetengah individu boleh memanipulasi dan menggunakan hanya perkataan dengan 4 huruf ini A.M.A.N. untuk kepentingan dan keuntungan sesetengah pihak. Pada aku mereka begitu hebat, kerana dengan perkataan "aman" ini sahaja mereka bisa mengekalkan kuasa dan melakukan sesuka hati mereka untuk kepentingan mereka.
Kita pula sebagai rakyat jelata dan orang yang hanya mempunyai kuasa biasa hanya terpaksa menerima dan mengharungi apa sahaja keputusan dari pihak yang bertanggungjawab dalam membuat keputusan atas tiket "keamanan", kerana inginkan keamanan dan kedamaian maka kita semua merelakan diri kita diperlakukan sedemikian rupa dan atas tiket "aman" juga kita hanya melepaskan rasa tidak puas hati di dunia siber, tidak mahu menimbulkan huru hara di luar. Seperti aku juga, aku punya banyak sekali perkara yang aku tidak puas hati namun apakan daya, aku hanya mampu melepaskannya di sini, di dunia siber bukan di alam nyata.

Aku bukan ingin menggalakkan semua keluar dan menterjemahkan rasa tidak puas hati di dunia nyata dengan keganasan dan huru hara, tidak sama sekali, cuma aku pelik kerana kuasa kita sebagai rakyat tidak begitu kuat dan kita aku lihat hanya lebih suka merelakan sahaja apa pun yang berlaku atas alasan "aman" walaupun ditipu, dipermainkan seperti budak 10 tahun, diinjak-injak seperti kanak-kanak baru pandai membaca dan sebagainya. Maksud aku kita tidak pernah bersatu sebenarnya walaupun kita hidup dalam keadaan aman dan harmoni, hakikatnya kita tidak pernah bersatu.

Begitu kuatnya pengaruh perkataan ini dalam kehidupan seharian kita sehinggakan kita semua bagaikan dirantai dan hanya tunduk dan patuh walaupun hakikatnya di dalam kita membara bagaikan Gunung Merapi hendak meletus.

Apakah sebenarnya kita semua dilahirkan dengan hati, jiwa dan semangat yang kecil atau sememangnya kita berketurunan yang "Tidak Apa" dan "Biarlah" atau kita tidak mempunyai perasaan untuk mencuba sesuatu yang baru atau takut untuk mencuba atau tidak dibenarkan mencuba?
Sekadar tulisan dan pendapat.

2 comments:

  1. hai.
    tq for visiting my blog.
    btw u interested ke dengan tv lcd tu?
    its new in market tau.
    I've check the price kat market rm699.
    tapi takkan i nak jual dengan harga tersebut kan..
    dah la lucky draw...so i nak jual around rm500 la.. ade org nak beli tapi 3x bayar.. i ckp tengok dlu la if ade org yg nak bayar cash ke. sebab die dpt gaji pon 21hb. ermm tu yg i still consider if anyone nak beli cash. sebab mane dapat tv baru rm500 kan..hehe if anything do email me at ladyzecca179@gmail.com k.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...