Monday, February 21, 2011

Hantu Kak Limah Balik Rumah

Assalamu'alaikum,

Kisah kali ini aku nak kongsi mengenai filem arahan Mamat Khalid. Walaupun sebenarnya aku agak terlewat untuk menonton filem ini, namun aku sebenarnya teringin sangat nak menonton kerana rakan-rakan semua kerap menggunakan petikan-petikan dari filem ini dalam perbualan harian mereka. Jadi hati aku meronta-ronta ingin menonton dan melihat sendiri babak-babak dalam filem ini seperti yang digambarkan oleh rakan-rakan yang lain.
Mungkin ramai yang sudah menonton filem ini sewaktu ianya ditayangkan di pawagam-pawagam atau di rangkaian ASTRO First, namun aku hanya berkesempatan menonton filem ini di rumah rakan aku En. Mohd Izham Bin Ehsan bersama dengan rakan-rakan yang lain. Girangnya hati aku pada malam itu tidak terkira kerana akhirnya berpeluang untuk menonton filem yang menjadi bualan ramai itu.

Ini filemnya,


Banyak petikan dalam filem itu yang menjadi pilihan ramai dalam perbualan harian mereka antaranya, " Cer Cite..Cer Cite" dan lagu yang akan aku kongsi dengan anda semua dalam "posting" ini adalah antara lagu "soundtrack" yang paling aku gemari. :-)

video

Ini adalah lagu nyanyian satu kumpulan berasal dari Scotland, Middle Of The Road yang berjudul Soley-Soley.
Filem ini juga banyak sindiran dalam diaolog-dialognya yang pada aku amat baik sekali cara penulis skrip ingin sampaikan sesuatu sindiran itu kepada khalayak ramai. Antara sindiran-sindiran yang menarik perhatian aku ialah; 

1) "Bala..bala, entah apa yang korang semua dah buat sampai bala datang kat kampung nih" oleh pegawai ambulan maksud yang ingin disampaikan adalah setiap kejadian buruk yang berlaku di muka bumi ini sebenarnya berpunca dari kita manusia itu sendiri ;-). 

2) "Itulah dah tua-tua masih nak memimpin lagi, bila ada masalah tak tahu nak selesai. Cuba lah bagi peluang kepada orang-orang muda untuk memimpin pula" kata Pak Jabit kepada Pak Abu maksudnya sepatutnya orang-orang yang senior patut lebih memberi peluang kepada golongan muda untuk menyinar bukannya dengan menyekat dan mengutuk mereka. 

3) "Black metal tu tak salah, yang salah adalah orang yang salah anggapannya pada black metal itu" kata mamat yang aku tak ingat nama watak dia maksudnya kadangkala sesuatu perkara itu tidak salah tetapi ianya menjadi salah apabila kita sendiri yang beranggapan begitu tanpa ada usaha untuk memahami perkara itu terlebih dahulu. 

4) Satu lagi sewaktu bomoh siam itu membaca mentera dengan menyebut "Pelawok..pelawok..pelawok" aku selidik rupanya maksud perkataan itu ialah penipu dalam dialek Terengganu. Maksud yang ingin disampaikan ialah orang kita ni selalunya suka percaya pada bomoh yang sebenarnya penipu. ;-) 

dan banyak lagi dialog-dialog yang sinis dan penuh dengan maksud tersirat.
Aku rasa cukuplah setakat ini aku menaip mengenai filem ini. Kepada sesiapa yang tidak menonton lagi bolehlah menonton jika ada kelapangan.

Sekadar tulisan dan pendapat.

4 comments:

  1. citer ni mmg terbaek la.kalo citer ni kua lambat skit dari ngangkung kompom pecah panggung la..jalan citer simple je..tapi lawak2..

    ReplyDelete
  2. Dialog pelawok tu salah, sepatutnya belawok aka penipu dalam dialek kelantan dan pelakon tu pun berasal dari kelantan..

    ReplyDelete
  3. bomoh siam...kompom2 la kecek klate.. gilo... pelawok kelate laa

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...