Tuesday, February 22, 2011

Kurbaan

Assalamu'alaikum,

Sekali lagi nak kongsi pasal filem. Sebuah filem hindi yang diarahkan oleh Rensil D'Silva dan diterbitkan oleh Karan Johar dengan dua pelakon utama Saif Ali Khan dan Kareena Kapoor. 
Pada aku filem ini berkisar mengenai Islam , dunia barat & pengganas. Filem ini cuba bersifat neutral dengan tidak menyebelahi mana-mana pihak, baik Islam, pengganas dan juga dunia barat. Maka Islam yang cuba disampaikan dalam filem ini tidak menepati ajaran sebenar, atau sebenarnya filem ini ingin menunjukkan Islam mengikut kepercayaan dunia moden dan celik pandai di zaman sekarang. Pengganas dalam filem ini juga diberi peluang untuk menerangkan mengapa dan apa sebab musabab mereka melakukan tindakan sedemikian rupa terhadap dunia barat walaupun watak mereka dipersalahkan dalam filem ini, manakala dunia barat juga dipersalahkan mengapa pengganas-pengganas ini wujud di zaman sekarang walaupun akhirnya mereka memperoleh kemenangan.

Tapi apa yang aku nak kongsi dengan anda semua ialah satu babak di dalam filem ini yang amat menarik perhatian aku, antara babak yang paling aku suka.


Aku tidak tahu di mana dan bagaimana nak mencari DVD atau VCD filem ini di Malaysia, kerana sudah puas aku meneroka ke kedai-kedai video yang original mahupun yang cetak rompak namun semuanya tidak berhasil. Akhirnya aku memuat turun filem ini menggunakan uTorrent di http://www.newtorrents.info/down.php?id=10793 dan dapatlah aku menontonnya.

Aku rasa filem ini menarik untuk ditonton, namun aku tidak memahami apa yang cuba dibuktikan oleh pengarah mahupun penulis skrip melalui filem ini. Jika nak dikatakan memperlekehkan Islam, ada juga babak-babak yang memperjuangkan dan menerangkan, nak dikatakan ingin menunjukkan pengganas Islam itu salah, ada juga babak yang mempertahankan perjuangan mereka dan jika ingin membuktikan bahawa dunia barat itu adalah penyebab semua huru-hara ini berlaku tidak juga kerana diakhir filem ini kemenangan diperoleh oleh pihak mereka. Jadi seperti yang aku terangkan di atas, pendapat aku filem ini cuba bersifat neutral dengan tidak menyebelahi mana-mana pihak.
Cuma apabila kita menonton, cuba kita fikirkan, apakah dasar perjuangan kita dari saat kita mengenali dunia, mengenali agama yang kita anuti hinggalah ke saat ini.

Sekadar tulisan dan pendapat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...