Thursday, June 16, 2011

Makan Suap

Assalamu'alaikum,

Aku bangun pagi hari ini, kecoh pasal gejala makan suap dikalangan pemain skuad Malaysia dan Malaysia U-23. Huh!! Terkejut? Rasanya tidak, kerana gejalan makan suap ini tidak boleh dipisahkan sebenarnya dari dunia sukan baik bolasepak atau apa acara sekalipun. Klik Utusan Malaysia dan Berita Harian untuk sedikit berita mengenai gejala ini.

Pendapat aku tentang ini, ada ke liga atau perlawanan yang bersih dari rasuah di dalam dunia ini? Aku rasa gejala ini ada di mana-mana dan terpulang kepada individu samaada mahu terlibat ataupun tidak.

Persoalannya di sini ialah, jika di BPL, La Liga, Serie A, Liga J atau skuad kebangsaan Sepanyol atau Brazil atau Korea Selatan mengamalkan atau terjebak dengan gejala makan suap ini, tapi lihat kemajuan liga mereka dan di manakah ranking Sepanyol, Brazil dan Korea Selatan?

Maksud aku di sini ialah, bukan menuduh yang mereka semua ini terbabit dengan rasuah tetapi jika ada sekalipun mereka terbabit namun bolasepak mereka maju, mereka bermain dalam Piala Dunia, pemain mereka bertaraf dunia. Kita di Malaysia? Sudahlah liga hambar, tiada kemajuan dalam bolasepak tempatan, "ranking" dunia mencapai 3 angka dan bila makan hendak bersuap pula.

hish!! makan suap!!
Aku menyokong usaha FAM untuk membanteras rasuah dan melancarkan kempen INTEGRITI bagi menangani gejala ini, tapi apa yang aku tidak berpuas hati, pandai pula pihak pengurusan FAM membuat kerja. Tetapi mengapa dan bagaimana pula dengan kerja-kerja mempromosikan Liga Malaysia, menaikkan martabat bolasepak Malaysia?

Pada aku isu rasuah ini adalah isu lapok dan isu ini ada dalam semua liga dan bolasepak di dalam dunia ini. FAM patut lebih fokus untuk naikkan taraf Liga Malaysia dan "ranking" Skuad Harimau Malaya dengan serius sebagaimana fokus dan seriusnya mereka menangani gejala rasuah ini.

Kesimpulannya mudah, "lu orang nak makan suap ke, nak atur perlawanan ke itu lu orang punya pasal. Nanti lu orang jawab sama DIA, gua tak campur tapi yang gua tau, gua nak LIGA-M maju dan meriah dan gua tau gua nak ranking Malaysia naik, dan gua nak Malaysia jadi juara Asia dan seterusnya dunia. Gua tegaskan di sini gua benci dengan orang yang dah besar panjang tapi masih nak makan suap, makan sendiri lah weyyy!! dah besar!!" 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...