Friday, November 02, 2012

Presiden FAM Sila Letak Jawatan -Bahagian 18-

Assalamu'alaikum,

Saat aku menaip ini tinggal 23 hari lagi sebelum bermulanya perlawanan pertama pasukan bolasepak negara dalam kejohanan Piala AFF 2012.

Tapi seolah-olah kejohanan ini telah dibatalkan kerana tiada hebahan atau kekecohan yang ditimbulkan oleh media elektronik mahupun cetak di Malaysia ini. Amat berbeza sekali suasana pada sekitar bulan 5 yang lalu di mana heboh satu Malaya bahawa pada bulan 6 nanti akan berlangsung satu kejohanan EURO 2012 yang tidak membabitkan pasukan negara sama sekali.

Di mana promosinya? Di mana propagandanya? Di mana ceritanya?

Tidak dinafikan ada pihak-pihak media yang masih lagi cuba sedaya upaya dengan sumber yang ada untuk mempromosikan, menghebahkan, menceritakan mengenai kejohanan yang akan berlangsung tidak lama lagi itu namum majoriti media seolah-olah tidak mengambil peduli langsung.

Aku bercakap atas dasar promosi. Ya, memang berita mengenai skuad Harimau Malaya ada keluar di suratkhabar dan berita-berita sukan, namun itu bukan di panggil promosi. Itu adalah laporan berita walaupun secara tidak langsung ianya adalah promosi namun masih tidak dikategorikan sebagai promosi yang betul-betul promosi.

Maksud aku ialah tiada iklan, tiada promo, tiada billboard, tiada bunting, tiada banner, tiada rancangan khas untuk kejohanan itu sahaja, tiada teaser, tiada countdown, tiada highlight mengenai sejarah kejohanan yang lepas-lepas, tiada acara-acara promosi di pusat beli belah dsbnya.

Betul, memang semua di atas memerlukan duit untuk direalisasikan, tetapi bukankah anda orang-orang media ini semuanya kreatif dan sudah pasti anda boleh mencari penyelesaian bagaimana hendak mempromosikan kejohanan ini dengan kos yang paling minimal.

Adakah dengan membuat "simple" promo di TV/Radio memakan belanja yang besar?? Adakah dengan menyelitkan countdown di TV/Suratkhabar/Laman web memakan belanja yang besar? Adakah dengan membuat simple teaser untuk TV/Radio memakan belanja yang besar? Mungkin billboard, banner, bunting, rancangan khas serta highlight memerlukan kos yang agak tinggi, namun promosi yang "simple" dan tidak memerlukan kos pun tak kan tak terfikir nak buat?? Kalau EURO tu cepat jek, sebulan sebelum dah naik teaser, promo bagai dan suratkhabar pun dah penuh dengan iklan-iklan EURO.

Aku faham, EURO kejohanan yang besar dan banyak syarikat korporat ingin melabur demi mempromosikan produk masing-masing, tetapi seperti yang aku cakap, bukankah orang-orang media ini kreatif, aku percaya pasti mereka boleh menghasilkan sesuatu idea yang memerlukan kos yang minima.

Aku nak tanya, berapa banyak proposal yang keluar dari stesen TV/Radio/Suratkhabar/Interaktif/Majalah untuk dijual kepada "client" sempena Piala AFF 2012 nih?? Berapa ramai orang TV/Radio/Suratkhabar/Interaktif/Majalah yang keluar dan cuba untuk jual Piala AFF 2012 ini kepada "client" masing-masing?? Cuba orang-orang TV/Radio/Suratkhabar/Interaktif/Majalah semak semula berapa banyak proposal yang dah keluar dan berapa banyak percubaan telah dilakukan untuk meyakinkan "client" masing-masing supaya membeli airtime di TV/Radio atau iklan mukasurat di suratkhabar/majalah atau hyperlink, promo text link, billboard, super banner dsbnya di laman web masing-masing bersempena dengan Piala AFF 2012. Cuba semak kembali.

Bukan tak boleh buat duit dengan Piala AFF nih walaupun aku akui ia tidak setaraf dengan EURO atau Piala Dunia, tapi perlu diingat dalam Piala AFF, negara kita Malaysia ada terlibat manakala dalam kejohanan EURO sampai kiamat pun memang Malaysia tak akan dapat main cuma kita sahaja yang tidak mahu.

Media adalah medium yang sangat penting dan boleh menjadi alat bagi menaikkan semangat seluruh rakyat Malaysia sempena kejohanan Piala AFF 2012 nanti. Kalau kena caranya, kena propagandanya, kena promosinya, pasti kemeriahan, kehangatan dan ketaksuban yang luar biasa akan terhasil. Cuma kita perlu tanya, kita mahu atau tidak mahu melakukannya, itu sahaja.

Ini Malaysia main lah, Malaysia tuan rumah lah, jangan kasi malu lah. Kalau yang beribu-ribu kilometer kita boleh buat ibarat kita yang menganjurkan, apatah lagi ini bermain di tanah tumpah darah kita sendiri, di Bukit Jalil, di MALAYSIA sekali lagi diulangi di MALAYSIA. Bangunlah, bangkitlah, sampai bila kita nak berbangga dengan sesuatu yang bukan milik kita?? 

Ini milik kita, kebanggaan kita, wajah kita, hanya 2 tahun sekali melibatkan pasukan kita, anak-anak kita, rakan-rakan kita, saudara-saudara kita, jiran kita, bendera kita, pendek kata semuanya ada kena mengena dengan kita jadi mengapa tidak kita buat sehabis baik?? 

Ayuh semua!! Kita sama-sama memainkan peranan membakar semangat seluruh rakyat Malaysia untuk bersama-sama dengan warna hitam kuning, kita penuhkan Stadium Nasional, penuhkan warung-warung, restoran-restoran, segala pub segala bar untuk bersama Harimau Malaya kita.

KOSONGKAN KALENDAR ANDA, PENUHKAN STADIUM ANDA!! 

THIS IS THE REAL FOOTBALL, THE REAL FANS!!

p/s :- Presiden FAM jangan lupa hadir ke setiap perlawanan Malaysia ye.. ;-)

Sekadar tulisan dan pendapat.    

       

2 comments:

  1. Terima kasih mengingatkan semua yang terlibat. Harap- harap ini sampai pada mereka dan semoga mereka bertindak. MKalau tak ada budget pun, kenalah adakan (mengapa takada in the first place?......tak payah jawab, kita dah faham dah......)

    ReplyDelete
  2. Thank you for your voice. Thank you for speaking up for the rest of us. This is what we need fo a better Malaysia, be it in football or in any other matters. Thank you again. May ALLAH bless you anak memberontak!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...