Tuesday, January 18, 2011

Ada Apa Dengan Cinta?

Assalamu'alaikum,

Aku bangun hari ini lalu terfikir Ada Apa Dengan Cinta? Aku teringat kembali kepada filem hasil kerja sama Rudy Soedjarwo, Riri Riza dan Mira Lesmana. Sebuah filem yang diperkenalkan kepadaku oleh seorang rakan dari Sabah, Encik Shahrizal Bin Osman. Dia SMS aku "Fad..kau cari VCD filem Ada Apa Dengan Cinta". Lalu aku pun mencari dan aku terjumpa akan VCD itu di Kedai Speedy Video, Giant Seksyen 13 Shah Alam. Aku membeli VCD itu dengan harga RM19.90.


Pada waktu aku membeli VCD itu, cerita ini tidak lagi menjadi HIT di Malaysia, ianya mula menjadi bualan dan tontonan rakyat Malaysia hanya selepas setahun aku memiliki VCD itu dan VCD yang aku miliki itu adalah "uncensored version" kerana selepas filem ini menjadi POPULAR maka pihak berwajib telah mengarahkan supaya di potong bahagian akhir di mana ada adegan cium antara dua watak utama iaitu Rangga & Cinta di Soekarno Hatta :-).


Aku telah menonton kisah Ada Apa Dengan Cinta? sebanyak lebih dari 10 kali dan tidak terkira berapa kali aku berulang kali menontonnya. Pernah ada satu ketika aku menonton filem ini setiap hari sehingga aku dapat menghafal dan memahami dialognya kerana pada waktu itu VCD aku tidak mempunya sarikata (sarikata hanya ada pada VCD yang diterbitkan setelah ianya popular).


Namun itu semua DULUUUUUU... :-) sekarang VCD itu sudah hilang dari simpanan aku. Bagaimana ianya hilang aku tidak tahu, aku terlupa siapa yang meminjam VCD itu kali terakhir, maka ianya telah lesap dan aku agak terkilan kerana VCD yang aku miliki itu adalah versi yang pertama sekali dijual di Malaysia (tanpa di potong dan tiada sarikata).

Jika VCD itu masih ada pasti aku akan menontonnya lagi. Aku tidak mempunyai sebab dan alasan mengapa aku menyukai filem ini namun ianya dapat menarik perhatian aku yang berumur 21 tahun ketika itu, mungkin juga pelakon wanita utama dalam filem itu juga Dian Sastrowardoyo yang menjadi penarik, entahlah.


Harapan aku sewaktu menulis "posting" ini adalah semoga dikembalikan VCD Ada Apa Dengan Cinta? aku kembali kepada aku. Harap-harap siapa yang meminjam itu ingat kerana aku telah lupa siapa yang meminjam. :-)





4 comments:

  1. hah....sama la....vcd sy pon telah hilang ntah sape yg pinjam tak reti nak pulang2.tp cite ni mmg best....

    ReplyDelete
  2. meh..yg ada uncut version :)
    pinjam pastu burn sendiri..hehehehe

    ReplyDelete
  3. dian comeiiii dalam ni...seminggu jugak aku tido mimpi dia...part masak2 potong bawang tu suweeettt...auwwww...

    ReplyDelete
  4. ada apa dengan fad? hahaha..rasanya inilah filem pertama indonesia yang berjaya menembusi pasaran malaysia..(eh ye ke?)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...