Friday, April 08, 2011

Pilih

Assalamu'alaikum,

P.I.L.I.H. adalah perkataan dengan 5 huruf yang membawa maksud menentukan sesuatu diantara dua atau lebih perkara atau benda. Perkataan ini sebenarnya adalah amat sinonim dan bergerak selari dengan setiap pergerakan dan hembusan nafas kita dari kita membuka mata dari lena sehinggalah kita memejamkan mata kembali untuk berlayar di alam mimpi.
Sebaik sahaja kita tersedar dari lena sebenarnya kita sudah perlu membuat pilihan, samaada hendak bangun terus atau hendak bergolek-golek lagi di atas katil selama 5 minit. Kemudian kita perlu memilih samaada hendak memberus gigi terlebih dahulu atau terus bersarapan. Begitulah seterusnya sepanjang hari sehingga tiba waktu hendak memejamkan mata, kita masih lagi perlu memilih samaada hendak terus tidur atau melayan FB dahulu atau menonton televisyen sebentar sebelum tidur. Nah, betul bukan bahawa perkataan ini sebenarnya bergerak seiring dengan kita, setiap saat dalam kita menjalani kehidupan seharian.

Tetapi apa yang aku nak kongsi di sini ialah satu perkara yang aku tiba-tiba terfikir, sejak aku akil baligh sehingga ke hari ini, apakah benar semua pilihan yang aku buat? Fikir punya fikir, aku rasa tidak kerana ada banyak pilihan yang salah sebenarnya yang aku telah pilih dalam sepanjang kehidupan aku sebagai seorang lelaki yang akil baligh. Tapi apa boleh buat, benda dah berlalu. Harapan selepas ini semua pilihan aku betul dan berdasarkan apa yang sepatutnya aku ikut sebagai dasar dalam kehidupan ini.

Susah bukan sebenarnya perkataan yang ada 5 huruf ini, nampak mudah sebenarnya perkataan ini namun jika kita fikir kembali apakah dasar pilihan yang telah kita lakukan selama ini, pasti kita terfikir dan pasti terdiam seketika dan pasti teringat serta terkenang kembali segalanya di zaman silam. Namun seperti yang aku katakan, benda dah berlalu dan berlaku, kita cuma boleh berharap agar pilihan kita pada masa akan datang ini biarlah berdasarkan apa yang sepatutnya...

Sekadar tulisan dan pendapat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...