Sunday, April 03, 2011

Stadium Jalan Besar, Singapura -Bahagian 2-

Assalamu'alaikum,

Jam menunjukkan pukul lebih kurang 2:30pm apabila kami tiba di Imigresen Singapura, Tuas. Kegembiraan jelas terpancar disetiap wajah penumpang BJU 9633. Mereka gembira kerana ada diantara mereka yang pertama kali menjejakkan kaki diluar bumi Malaysia, ada yang gembira kerana pertama kali mereka ke kubu pihak lawan untuk menyokong Malaysia, ada yang gembira kerana dapat ke Singapura dan ada yang gembira kerana pasport siap pada pagi hari sebelum bertolak ;-). Namun yang penting semua gembira.

"Kalau rasa gembira tepuk MALAYSIA"
Selepas selesai semua pemeriksaan di kastam Singapura, bas kami pun meluncur membelah kota singa menuju ke Jalan Besar. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 45 minit le 1 jam dan kami tiba di Stadium Jalan Besar lebih kurang jam 4:00pm waktu Singapura. Tiba di sana, mereka terus mula sorakan seolah-olah perlawanan telah pun bermula, semua warga Singapura memerhati gelagat mereka, ada yang merakamkan gambar mereka, ada yang merakamkan video mereka, namun jelas terpancar riak wajah terkejut dan seronok di wajah warga Singapura ini apabila melihat makhluk-makhluk dari negara jiran mereka menyanyi, bersorak, menari kegembiraan bagaikan kemenangan sudah berpihak kepada Malaysia. :-)

Kami semua membuat satu pusingan mengelilingi stadium untuk memberitahu kepada sang singa bahawa harimau malaya telah tiba walaupun bukan sang singa menjadi lawan pada malam nanti. Tiba di pintu masuk utama, bas yang membawa pemain Malysia tiba secara kebetulan, dan semua berlari bagi menyambut ketibaan mereka.




Selesai semuanya kami pun pergi mendapatkan tiket yang berharga SD6 (lebih kurang dalam RM12) dan selepas itu kami semua ke kedai minum seberang jalan untuk membasahkan tekak sementara menanti waktu untuk masuk ke stadium. Lebih kurang jam 7:30pm kami pun menyerbu masuk ke dalam stadium.




Pada awalnya perancangan kami untuk duduk di tempat duduk bertentangan dengan astaka namun tidak dibenarkan oleh pihak pengurusan stadium. Atas alasan apa aku tak pasti, namun aku pasti alasannya adalah kerana anda berada di Republik Singapura. Kami turutkan apa jua arahan kerana kami tidak punya banyak wang untuk membayar denda. Selepas masuk dan kain rentang dipasang di tingkat 2, tiba pula arahan bahawa di stadium tidak dibenarkan memasang apa jua bentuk kain rentang. Atas alasan keselamatan orang di bawah kata mereka namun bagi aku alasan yang lebih tepat adalah kerana anda berada di Republik Singapura. Selesai menurunkan kembali kain rentang, tiba satu lagi arahan bahawa tidak dibenarkan berdiri dan bersorak sepanjang perlawanan, atas alasan apa aku tidak pasti, namun yang pasti mereka tidak menuruti arahan ini walaupun berada di Republik Singapura. 
Pendapat aku adalah sungguh tidak adil bagi rakyat Singapura yang terpaksa menghadapi situasi yang sungguh membosankan untuk mengharungi setiap perlawanan liga mereka kerana tidak dibenarkan untuk berbuat apa-apa sekalipun, mereka hanya sekadar dibenarkan datang duduk dan tonton...sungguh bosan!! Baru aku teringat, patutlah rakyat mereka pelik dan terkejut apabila melihat makhluk-makhluk dari negara jiran mereka berteriak, menyanyi, bergendang, menari dan bersorak sewaktu turun dari bas, sekarang aku faham mengapa. Walaupun aku ke stadium tidak berbuat apa-apa, namun suasana dan atmosfera itu perlu bagi menghidupkan sesuatu perlawanan. Tapi apa kan daya anda berada di Republik Singapura di mana segalanya adalah mustahil bagi anda. ;-)


Sebelum disuruh duduk

Dibenarkan berdiri kawasan tempat duduk sahaja

Ramai juga yang hadir memberi sokongan
Pemain Malaysia memanaskan badan di atas rumput tiruan

Barisan Harimau Malaya

Antara aksi perlawanan
Selesai perlawanan, aku terkejut lagi. Kali ini kami semua diarahkan keluar serta merta sesudah selesai perlawanan dan tidak dibenarkan untuk duduk seketika untuk bergambar dan bersorak kepada pemain sebelum mereka masuk ke bilik persalinan. Ini peraturan dipanggil "ekonomi", kerana mereka boleh tutup lampu stadium dengan cepat dan pekerja boleh pulang awal jadi jimat kos. ;-) Pelik...pelik tapi apa boleh buat kerana anda berada di Republik Singapura. 

Namun satu perkara lagi yang menarik perhatian aku adalah, sampah sarap di dalam stadium adalah agak sukar untuk aku temui sesudah selesai perlawanan, apa boleh buat anda berada di Republik Singapura.. ;-)

Sekadar tulisan dan pendapat.

4 comments:

  1. ini yg org tua ckp 'hujan emas di tempat orang..hujan batu di negeri sdiri'..Malaysia tetap di hati walau di mana pun berada :)

    ReplyDelete
  2. yeah...well done UM and player2 kta...trip yg sgt besh even xsmpi 24jam berada di republik singapura...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...