Sunday, April 03, 2011

Stadium Jalan Besar, Singapura

Assalamu'alaikum,

Sebenarnya diketika aku menaip ini, aku berada pada satu keadaan yang membosankan dan otak aku seolah-olah berhenti berjalan. Akan tetapi dengan tiba-tiba aku rasa semangat nak menaip. Memang niat dihati nak kongsi akan perkara ini sejak dari minggu lepas lagi, tetapi masa dan situasi tidak mengizinkan. Jadi inilah dia nukilannya;

Sabtu, 21 Rabiulakhir 1432(26 Mac 2011) aku telah ke sebuah negara pulau di bahagian selatan tanah tumpahnya darahku. Aku mengikuti rombongan Ultras Malaya yang pergi untuk menyaksikan perlawanan persahabatan antara Etoile FC dan Malaysia di Stadium Jalan Besar. Perlawanan berakhir dengan keputusan seri 1-1 di mana gol Malaysia telah dijaringkan oleh Fakhri Sharani. Permainan pasukan Malaysia agak memuaskan, ada persaingan dan semangat untuk menang itu ada dan dapat dirasai walaupun permainan agak kucar-kacir sedikit di separuh masa kedua mungkin disebabkan banyak pertukaran yang berlaku dan pemain-pemain baru dimasukkan tidak begitu serasi lagi. Namun tidak mengapa, itulah gunanya perlawanan persahabatan di mana pemain-pemain baru diuji dan diberi peluang menunjukkan kehebatan. Syabas Malaysia!!

Tetapi tidak syabas kepada FAM kerana tidak berjaya untuk mendapatkan walau satu negara sekalipun bagi perlawanan persahabatan bagi Harimau Malaya. Mungkin mereka mempunyai alasan yang tersendiri dan masalah-masalah yang aku tidak ketahui namun apa yang aku ingin persoalkan adalah, daripada 208 persatuan bolasepak negara yang berdaftar di bawah FIFA, adalah agak mustahil bagi kita untuk tidak boleh mendapatkan satu negara untuk menentang pasukan Malaysia. Mengapa aku berkata demikian? Adalah kerana ada orang-orang yang di dalam FAM mempunyai kuasa, pengaruh dan kenalan yang sangat kuat dengan orang-orang besar FIFA, mustahil mereka tidak boleh menggunakan kenalan, kuasa atau pengaruh mereka untuk mendapatkan satu perlawanan persahabatan untuk Malaysia sedangkan mereka boleh menggunakan kuasa, kenalan dan pengaruh untuk merebut jawatan Presiden dalam AFF :-). Aku tidak tahu prosedur bagaimana hendak mengatur perlawanan persahabatan antarabangsa, mungkin ada masalah teknikal timbul di saat akhir namun yang jadi persoalan mengapa tidak gunakan kuasa untuk kepentingan pasukan kebangsaan tetapi bijak pula mencari ruang untuk menggunakan kuasa dan kenalan untuk kepentingan sendiri seperti merebut jawatan Presiden AFF. Apa kes???

Sekadar tulisan dan pendapat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...