Wednesday, January 12, 2011

...Dating...

Assalamu'alaikum,

Aku nak tinggalkan cerita mengenai bolasepak buat seketika. Kali ini aku nak kongsi pasal I-City Shah Alam, Selangor. Pada 25hb Disember 2010 aku telah ke I-City "berdating" bersama dengan ibu, nenek, keluarga mak saudara dan bapa saudara aku. Mereka ingin melihat I-City jadi ibunda ku meminta aku membawa mereka ke sana, lalu aku pun bersetuju kerana aku sendiri pun tidak pernah ke sana walaupun lokasinya terletak dalam lebih kurang 20 minit perjalanan dengan kenderaan beroda yang dipandu sendiri dari perkarangan rumah aku.

Ini ada sedikit panduan untuk anda semua yang ingin ke sana(mana tahu nanti ada orang "google search" cara-cara nak ke I-City Shah Alam), nah sedikit sebanyak aku dapat membantu mereka bukan. I-City terletak di Seksyen 7 Shah Alam, jadi dari lebuhraya persekutuan(dari Kuala Lumpur) anda cari papan tanda Padang Jawa kemudian keluar di susur keluar itu dan anda akan bertemu dengan lampu isyarat, seterusnya belok ke kanan dan *terus sehingga jumpa simpang kiri pertama selepas stesen minyak ESSO(sebelah kiri anda) kemudian anda hanya perlu terus dan terus sehingga jumpa papan tanda I-City. Jika anda dari arah Klang menggunakan lebuhraya persekutuan, begitu juga selepas Plaza Tol Sungai Rasah(RM1.00) susur keluar pertama anda ke kiri dan ikut panduan* seperti di atas. Tiba di sana anda perlu menyediakan RM10 untuk dibuat wang hantaran sebelum anda dapat memasuki ke kawasan I-City. Bayaran sebanyak RM10 dikenakan ke atas setiap kereta, kalau motorsikal saya kurang pasti.

Pada pandangan aku, kemudahan yang disediakan di situ tidak begitu sesuai untuk pengunjung yang sudah berumur seperti nenek aku dan budak kecil seperti sepupu aku dan anak saudara aku. Kawasan tempat letak keretanya hanya beralaskan batu-batu kecil yang boleh membahayakan keselamatan pengunjung dan kenderaan pengunjung. Sewaktu aku berjalan, satu batu terpelanting dan hampir mengenai kereta di sebelahnya gara-gara, pemandu itu menekan pedal minyaknya bagi membolehkan keretanya naik melewati satu bonggolan tinggi di situ. Untuk berjalan kaki dari tempat letak kereta ke kawasan lampu limpah amat tidak selesa jika orang yang sudah berumur untuk berjalan dan juga budak kecil. Jadi aku turunkan yang lain di pintu masuk ke kawasan lampu limpah dan aku pergi mencari tempat untuk meletakkan kereta.

Masuk ke kawasan lampu limpah aku terus membidik foto dengan senjata Canon 550D aku kerana itu adalah salah satu sebab mengapa aku ingin ke sini, saja-saja nak cuba menembak ;-). Kami merayau hampir 2 jam di situ dan setelah nenek aku mengatakan yang kakinya sudah letih maka kami sekeluarga mengambil keputusan untuk pulang.


I-City bagi aku bukanlah suatu tempat yang mesti dilawati, namun bagi mereka yang gemar akan fotografi, seni cahaya ianya adalah tempat yang mesti anda lawati. Lokasi ini sesuai bagi mereka yang mempunyai anak kecil untuk dibawa bersantai pada hujung minggu, kerana anak-anak kecil mungkin tertarik pada lampu limpah yang dipaparkan disegenap pelusuk kawasan jajahan I-City itu. Jadi aku nak kongsi sedikit gambar yang aku ambil sewaktu di sana. Gambar-gambar ini adalah gambar yang asli tanpa "editing" dan manipulasi. Harap kalau ada ada "otai-otai" yang terbaca boleh beri komen dan tunjuk ajar sedikit. ;-)


Jalan sesak selepas jam 8:00pm






Sahara Binti Abdul Rahman(nenek gua yang gua panggil mak)

Azra(sepupu) & Khaisya (anak saudara)


Bapa saudara aku & isteri

Dari Kiri; Ayah Man, Kak Za, Azra, Mummy, Mak, Khaisya, Amoi & Ibu
Aku akan kembali ke sini untuk menembak lagi ;-)


Sekadar tulisan dan pendapat.

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...