Sunday, April 24, 2011

Selangor lwn Perak

Assalamu'alaikum,

Sudah seminggu berlalu perlawanan ini sebenarnya yang mana berkesudahan kemenangan berpihak kepada Selangor. Ini adalah "Pertemuan Buku & Ruas" untuk pusingan pertama Liga Super 2011 kerana pada ketika itu, Selangor dan Perak masing-masing menghuni tangga pertama dan kedua liga.
Perlawanan agak seimbang, di mana kedua-dua pasukan bermain dengan berhati-hati, berbalas serangan namun nasib menyebelahi Selangor apabila selepas beberapa percubaan ke arah pintu gol Perak akhirnya Safiq Rahim berjaya memberikan kenangan yang terindah buat semua penyokong Gergasi Merah yang hadir pada malam itu. Keputusan 1-0 kekal sehingga wisel penamat.

Namun yang menarik perhatian aku pada perlawanan itu selain dari awek-awek manis bagaikan sirap terlebih gula yang hadir pada malam itu adalah penyokong-penyokong Perak yang hadir memberikan sokongan kepada pasukan Seladang. Aku rasa apa yang mereka tunjukkan itu adalah "Budaya Menyokong" pinjam kata-kata Hafizal Hamad. Walaupun tewas namun mereka tidak meninggalkan stadium dan terus setia bersama pasukan Perak, bersorak untuk mereka.
Bagi pasukan yang menang pula iaitu pasukan yang memang aku sanjung, segelintir penyokong-penyokong telah pun mula mengangkat punggung meninggalkan stadium bila masa permainan tinggal dalam lebih kurang 5 minit sahaja lagi. Agak kecewa juga melihat sikap mereka ini, hendak dikatakan Selangor tewas tidak juga, mungkin alasan mereka ialah untuk mengelak kesesakan lalulintas apabila pulang nanti, bermakna jika mereka keluar awal tidak perlulah bersesak-sesak di luar sana. Tetapi adakah dengan sebab itu anda sanggup hendak pulang awal? Meninggalkan pasukan anda? Apabila harga tiket naik ke RM15 ramai yang bising, namun bila sudah bayar RM15 untuk 90 minit perlawanan mengapa menonton hanya 85 minit sahaja? Pelik sungguh mereka-mereka ini. 

Tidak mengapalah, biarlah mereka dengan sikap mereka kerana itu adalah sikap mereka yang sudah terpahat dalam jiwa dan raga mereka. Apalah daya kita untuk mengubah. Cuma apa yang kita boleh lakukan adalah hanya berharap supaya mereka berubah sikapnya. Satu lagi aku ingin mengatakan di sini bahawa "Aku tabik kepada semua penyokong Perak yang hadir ke Stadium Shah Alam pada 16hb April 2011. Teruskan sokongan hebat anda untuk Perak".
Sekadar tulisan dan pendapat.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...