Friday, December 17, 2010

Jumaat...Al-Jumu'ah...Friday...Vendredi...Venerdi...Viernes...Xīngqí wǔ...יום שישי

Assalamu'alaikum,

Hari ini 11 Muharram 1432, hari Jumaat merupakan hari yang dinanti-nantikan oleh majoriti penduduk di muka bumi ini. Ada apa dengan Jumaat??

Hari "Jumaat" dalam bahasa melayu kita mungkin lahir dari bahasa arab yang memanggil hari ini sebagai Al-Jumu'ah(ada surah Al-Jumu'ah di dalam Al-Quran yang menceritakan mengenai penghulu segala hari ini), bermakna penggunaan "Jumaat" dalam bahasa melayu adalah berdasarkan dari perkataan arab iaitu Al-Jumu'ah yang diambil dari surah Al-Jumu'ah yang menceritakan tentang hari Jumaat. Pada pendapat aku adalah sangat bagus apabila perkataan dalam bahasa melayu kita diambil berdasarkan perkataan dalam bahasa arab yang berpandukan kepada Al-Quran. :-)


Friday(Jumaat dalam Bahasa Inggeris) pula diceritakan berasal dari Freyja day(hari Freyja) di mana Freyja adalah dewa cinta bagi orang-orang Jerman di mana dalam bahasa Latin dipanggil Veneris diambil sempena dengan dewa cinta Venus. Lalu dari situ terlahirlah Vendredi(Bahasa Perancis), Venerdi(Bahasa Itali), Viernes(Bahasa Sepanyol) dan sebagainya(terdapat banyak bahasa yang lahir dari ibunya iaitu Bahasa Latin). Pokok pangkalnya di sini semua perkataan di atas tadi diambil namanya berpandukan Dewa Cinta dalam kepercayaan orang-orang Rom iaitu Venus(salah satu dari "Roman Goddess").


Kita tinggalkan dahulu asal usul nama Jumaat, Friday dan sebagainya dan mari kita lihat pula apa yang ada pada hari Jumaat. Menurut rujukan saya ada beberapa peristiwa yang terjadi dan akan terjadi pada hari Jumaat dan banyak keistimewaannya antaranya(ada banyak, aku nyatakan sebahagian);


1) Nabi Adam dijadikan pada hari Jumaat,
2) Nabi Adam diturunkan ke bumi pada hari Jumaat,
3) Nabi Adam wafat pada hari Jumaat
4) Hari kiamat akan berlaku pada hari Jumaat,
5) Sesiapa yang meninggal pada malam dan siang Jumaat, rohnya  
   terselamat dari seksa kubur
6) Dimakbulkan doa diantara 2 khutbah(apabila imam duduk)


Mengikut kepercayaan Kristian pula, hari Jumaat adalah hari di mana Jesus telah disalib oleh orang Yahudi.Oleh itu mereka memperingati hari itu dengan sambutan Good Friday dalam perayaan Easter.


Begitu banyak peristiwa yang berlaku dan keistimewaan hari Jumaat. Kesimpulannya di sini, biarlah namanya Jumaat, Friday, Vendredi, Venerdi, Viernes, Xīngqí wǔ, יום שישי(sheeshee-Bahasa Hebrew) mahupun Al-Jumu'ah namun maknanya dan harinya tetap sama iaitu hari ke-6 mengikut kalendar hijrah dan hari ke-5 mengikut kalendar yang popular di dunia. Tetapi apa yang membezakan nama tersebut adalah dari mana ia datang dan berdasarkan serta berpandukan apa nama itu diberi. :-)

Sekadar tulisan dan pendapat. Sekiranya terdapat kesilapan fakta sila perbetulkan dan perjelas.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...