Saturday, December 04, 2010

Malaysia (0) lwn Thailand (0)

Balik je dari bola Taman 11 lwn Seksyen 16 FC di Padang Goodyear terus tengok perlawanan Piala AFF Suzuki antara Malaysia dan Thailand yang tinggal dalam lebih kurang 30 minit masa permainan. Terlupa pula, keputusan di Padang Goodyear Taman 11 (0) lwn Seksyen 16 FC (1), tetapi di sini aku saja nak borak bola mengenai perlawanan Malaysia. 

Aku tak dapat tengok sepenuh masa, tapi mengikut ulasan dan pendapat yang tidak profesional, kata ibunda aku, Malaysia bermain dengan hebat dan semangat tapi bila sampai depan gol semua "kantoi". Apa yang aku lihat dalam masa 30 minit akhir itu pula, betullah memang bila sampai depan gol tiada penyudah. Tapi tidak mengapa,kita lihat keputusan perlawanan antara Indonesia & Laos nanti dan kita congak kembali strategi.

Mengenai pemilihan pemain pula,pada pendapat aku memang kita agak longgar di bahagian pertahanan, bukan kerana Muslim Ahmad dan Fadli Shas tidak hebat tetapi cuma mereka kurang pengalaman bila bersaing dengan pemain-pemain yang lebih senior dari negara lain. Pada aku K.Rajagopal patut pertimbangkan pemain seperti Shukor Adan (pilihan aku),Victor Andrag (dan beberapa pertahanan senior lain yang aku tak terfikir) untuk bersama-sama dengan pemain muda dalam mengemudi benteng negara. Sekurang-kurangnya dapat mengisi tempat Aidil, Nasriq dan Hafiz Zamani yang cedera kerana apa yang aku lihat tiada komander di benteng pertahanan kita dan itu antara penyebab kenapa ia sedikit rapuh.Walau apapun ia merupakan pendedahan yang berguna buat Muslim dan Fadli. Pemain lain yang patut dipertimbangkan adalah Badri Radzi, Farhan dan Shakir kerana prestasi kedua mereka sedang ditahap tinggi sekarang ini jika ingin dibandingkan dengan Amri Yahya dan Safee Sali. Bukan mereka tidak hebat cuma prestasi semasa mereka agak menurun jika dibandingkan dengan 3 trio dari Kelantan itu tadi.

Namun kredit harus diberikan kepada Rajagopal, kerana ada peningkatan pada pemain kebangsaan di bawah kendalian beliau cuma FAM perlu tekankan aspek ketahanan mental kerana itu adalah kelemahan yang paling ketara buat semua pemain-pemain Malaysia. Rajagopal pula perlu lebih terbuka dalam pemilihan pemain, kerana pada pendapat aku ada antara pemain pilihan beliau sepatutnya tidak layak dipanggil bukan kerana mereka tidak hebat tetapi berdasarkan prestasi semasa.

Teruskan menyokong bolasepak kita kerana yang berjuang bukan orang lain, orang kita juga. :-) Sekadar tulisan dan pendapat.


2 comments:

  1. i didnt know u r good at writing fad..congrats..heheheheheh

    ReplyDelete
  2. hahaha..terima kasih Acik Dobi..huhu :-) anak memberontak harus reti menulis, kalau tidak bagaimana hendak memberontak, sebab zaman pedang dan mesingan dah tak relevan kot..hahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...