Friday, December 24, 2010

Tiket ke Stadium Nasional Bukit Jalil...

Assalamu'alaikum,

Hari ini satu tugasan yang agak berat sudah pun dapat aku selesaikan dengan jayanya. Tugasan itu adalah bagi membawa pulang 32 keping tiket untuk rakan-rakan yang akan menggegarkan Stadium Nasional kita pada hari Ahad ini di mana Malaysia akan menentang Indonesia dalam Perlawanan Akhir 1 Piala AFF Suzuki 2010.

Harapan aku, biasalah semua peminat dan penyokong pasti akan mengharapakan kemenangan dari pasukan mereka tetapi apa yang aku harapkan ialah agar perkara ini tidak terhenti di sini sahaja. Perkara yang di maksudkan ialah sokongan peminat, sokongan media massa, permainan yang bersemangat dari pemain-pemain, pentadbiran yang bijak lagi membangun dan macam-macam lagi. Jangan kita hangat-hangat taik ayam sudah, bila pasukan kebangsaan kalah maka segala kritikan, maki hamun dilemparkan semula dan sokongan berkurangan. Kalau nak maki, maki juga tapi sokong tetap sokong barulah jiwa "Tanah Tumpah Darahku". Jangan jadi "kaki borak" yang konon bijak pandai dalam hal bolasepak tetapi tiada sebarang reaksi dan sokongan diberikan, itu umpama "Cakap Tak Serupa Bikin".


Suasana di Stadium Nasional sekitar jam 2:30pm

Gerai menjual barangan Malaysia

Gerai menjual barangan Indonesia

Keadaan kaunter tiket sekitar jam 3:00pm

32 keping tiket semuanya :-)

Tugasan aku itu hanyalah satu perkara kecil saja yang aku boleh lakukan untuk memenuhkan stadium dengan sokongan padu rakyat Malaysia. Kenapa aku kata begitu? Kerana rakan-rakan aku yang lain semua bekerja dalam waktu pejabat tetapi aku berkerja dengan waktu aku sendiri jadi aku boleh jadi "runner" untuk membeli tiket perlawanan. Aku tak kisah janji semua ada semangat, hati dan jiwa untuk orang sendiri kerana yang berjuang bukan orang lain tapi orang kita juga.


Kepada semua, Ahad 20 Muharram 1432(26hb Disember 2010) ini sama-samalah kita ke Stadium Nasional bagi yang mampu dan punya jiwa untuk menyokong di sana, namun bagi yang punya jiwa tapi tiada kemampuan untuk ke sana berilah sokongan di depan kaca televisyen anda jam 8:00pm. Tengok TV sahaja kerana tiada syarikat-syarikat gergasi yang berlumba-lumba untuk menaja atau menganjurkan pesta-pesta atau keramaian skrin gergasi yang menayangkan perlawanan akhir Malaysia lwn Indonesia seperti yang berlaku untuk Kejohanan Piala Dunia, Piala Eropah ataupun Kejohanan Kelab-Kelab Eropah. Tidak mengapa biarkan mereka mengejar keuntungan tetapi tiada untungnya jika tidak mempunyai hati. Ayuh kita memberi sokongan. :-)


Sekadar tulisan dan pendapat.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...