Tuesday, December 21, 2010

-Suratkhabar-

Assalamu'alaikum,

Mungkin agak terlewat untuk aku menceritakan tentang hal ini tetapi aku tak peduli, aku nak kongsi juga. Pada hari Sabtu yang lalu 12 Muharram 1432(18 Disember 2010) buat pertama kalinya setelah bertahun-tahun lamanya aku melihat majoriti suratkhabar tempatan baik yang berbahasa Malaysia atau yang berbahasa Inggeris telah menjadikan cerita mengenai skuad bolasepak kebangsaan sebagai tajuk utama berita sukan di muka belakang. 

Wahhh!! aku berteriak dalam hatiku sambil berkata "barulah rasa macam suratkhabar Malaysia, kalau tidak rasa macam suratkhabar England". Aku agak gembira pada hari itu kerana akhirnya aku rasakan yang mereka-mereka yang berada di balik suratkhabar itu rupanya masih ada "Hati Malaysia Tanah Tumpah Darahku".

Aku akan sertakan foto yang aku ambil menggunakan kamera telefon bimbit aku di mana menunjukkan akhbar Harian Metro, STAR, Berita Harian, News Straits Times & Utusan Malaysia semuanya menjadikan skuad bimbingan K.Rajagobal sebagai tajuk utama;

Harian Metro, STAR & News Straits Times

Berita Harian & Utusan Malaysia
Aku amat berharap perkara ini tidak akan terhenti di sini sahaja, Liga Malaysia akan bermula tidak lama lagi, aku amat berharap supaya ianya mendapat liputan seperti ini. Bagaimana hendak menaikkan sokongan peminat terhadap bolasepak Malaysia? Inilah jawapannya, media cetak mahupun elektronik harus memainkan peranan mereka dalam mempromosikan bolasepak Malaysia dari pasukan kebangsaan hinggalah ke pasukan-pasukan dalam Liga-M, dari pemain-pemain kebangsaan hinggalah kepada setiap pemain yang bermain dalam Liga-M.

Jangan kita sesekali menggunakan alasan berita Liga-liga Eropah(terutama BPL) boleh menjual suratkhabar. Tidak dinafikan berita-berita itu dinantikan oleh majoriti rakyat Malaysia(pelik kenapa kita begitu taksub dengan "orang putih"-istilah orang kita merujuk kepada orang luar dari negara barat-), namun masih ramai juga yang dahagakan berita-berita bolasepak tempatan, berita-berita "hero-hero" Malaya dan salah seorang daripada kumpulan itu adalah aku. Aku sesungguhnya telah lama menantikan bilakah suratkhabar kita akan berubah dan kembali hati mereka ke negara Malaysia semula. Berita dan cerita tidak semestinya disiarkan atau ditulis hanya ketika waktu kegemilangan tetapi pada waktu kejatuhan juga peminat ingin tahu perkembangannya.

Tiada gunanya untung beribu ringgit sehari dari hasil jualan jika hati kita tiada secebis rasa bangga akan negara kita. Aku bukan ingin menjadi patriotik di sini, namun ini adalah hakikatnya, ramai antara kita tidak mempunyai hati, tetapi mempunyai kedudukan tinggi dalam komuniti, mempunyai pendidikan tinggi, mempunyai harta kekayaan tetapi tidak mempunyai hati.

Apa gunanya Diploma, Degree, Masters atau PHD jika kita tiada hati? Apa gunanya wang berjuta, kereta bersusun, rumah berpintu-pintu jika kita tiada hati? Ingat yang berjuang itu bukan orang lain, ORANG KITA juga.

Tahniah aku ucapkan kepada editor-editor, penulis-penulis, wartawan-wartawan atas kepulangan hati mereka ke tanahair semula setelah sekian lama berada di perantauan. Amat diharapkan kepulangan ini adalah kepulangan yang kekal dan abadi. :-)

Sekadar tulisan dan pendapat.

p/s :- Ayuh ke Stadium Nasional Bukit Jalil pada Ahad ini 20 Muharram 1432(26hb Disember 2010) untuk kita sama-sama saksikan dan menyokong Malaysia yang akan menerima kunjungan Indonesia dalam perlawanan akhir Piala AFF Suzuki.

 

3 comments:

  1. aku datang nek moto suzuki skali...weng...weng..

    ReplyDelete
  2. hahaha..kau mana nak naik motor lagi..kau dah ada kereta...kau skang mat kereta..haha

    ReplyDelete
  3. peranan media mmg memainkan peranan penting dlm menyuntik semangat PENYOKONG KITA....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...