Friday, December 10, 2010

Malaysia ke separuh akhir....

Assalamu'alaikum,

Pasukan bolasepak Malaysia telah melangkah ke separuh akhir Piala AFF Suzuki 2010, setelah membenam Laos 5-1 hasil jaringan Amri Yahya 2 gol, Amirulhadi, Idlan Talaha dan gol sendiri dari pemain Laos dibantu dengan kemenangan Indonesia ke atas Thailand 2-1. Bambang Pamungkas telah membalas jasa negara yang pernah menjadi tempat beliau mencari rezeki dahulu (bekas pemain Selangor) dengan 2 gol dari sepakan penalti.

Namun apa yang hendak diperkatakan di sini ialah tentang perlawanan separuh akhir pertama yang akan berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 10 Muharram 1432 (15hb Disember 2010). Adakah kita akan dapat memenuhi stadium yang berkapasiti 100,000 orang itu? atau paling tidak 50% dari jumlah kapasiti itu?

Apa yang aku lihat di siaran langsung Kumpulan A di Jakarta, Indonesia tempoh hari ialah rakyat Indonesia masih memberikan sokongan yang penuh dan setia kepada pemain-pemain kebangsaan mereka walaupun Indonesia tidak pernah layak ke pusingan akhir Piala Dunia apatah lagi memenanginya, tidak layak ke Sukan Asia 2010, tidak memenangi emas pada Sukan SEA 2009 namun Stadium Gelora Bung Karno tetap penuh sepanjang 3 perlawanan pasukan Indonesia.

Di sini, di negara tanah tumpahnya darahku seringkali dijadikan alasan bahawa bolasepak Malaysia mundur, pemain tidak bagus dan sebagainya, tapi jika kita lihat di Indonesia dan rekod pasukan mereka untuk 2 tahun ini lebih teruk dari pencapaian pasukan Malaysia namun rakyat mereka tetap berada di belakang pemain-pemain yang berjuang. Kita hanya tahu mengkritik dan mengkritik tanpa memberikan sokongan, jika menang atau melangkah ke separuh akhir sesuatu kejohanan pun stadium tetap tidak akan penuh seperti mana di Stadium Gelora Bung Karno yang saya saksikan di kaca televisyen. Satu lagi alasan yang sering didengari adalah saingan Liga Perdana Inggeris dan liga-liga eropah yang lain menyebabkan peminat bolasepak tempatan kurang berminat untuk ke stadium menonton bolasepak tempatan, dengan alasan mereka "buat apa tengok Malaysia main, buang masa jek. Baik layan Torres, Rooney, Drogba dan sebagainya".

Sewaktu menaip tulisan ini, terlintas difikiran lirik lagi Rajawali Terbang Tinggi oleh M.Nasir. Bait lirik yang berbunyi;

Aku tak mahu dijadikan hamba lagi,
Aku tak mahu dijajah lagi,
Biar terkubur jasad terbujur,
Tak rela aku berpisah,
Dari cintaku yang satu. 


Lalu terfikir sejenak, mengapa ini boleh berlaku, Malaysia sebuah negara yang dicanang maju, malah lebih maju dari Indonesia yang rata-rata penduduk di ibu negara mereka lebih teruk sosio-ekonomi mereka berbanding dengan kita yang berada di Kuala Lumpur ibu negara Malaysia, namun apa guna semua itu jika kita lupa seperti bait-bait lirik di dalam lagu Sesat di Kuala Lumpur;

Mungkin ada jalan di Kuala Lumpur,
Jalan bahagia,
Mungkin kita akan kecewa,
Mungkin kita akan jadi alpa serta lupa,
Mungkin kita akan terpedaya,
Mungkin kita akan jadi kaya serta lupa,
Dan mungkin kita lupa pada asalnya,
Mungkin kita lupa pada asalnya,
Mungkin kita lupa pada asalnya...



Mungkin juga kita terlupa, mungkin juga aku terlupa...


Sekadar tulisan dan pendapat. :-)
Ayuh ke Stadium Nasional pada Rabu 15hb Disember 2010. Bukan orang lain pun yang main, orang kita juga. Nak ke Anfield, Old Trafford, Stamford Bridge, Nou Camp, San Siro, Emirates Stadium kan banyak belanja tu, jadi ke Stadium Nasional lebih mudah, murah dan jimat jadi AYUH!!!!

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...