Sunday, December 05, 2010

Kalendar Hijrah lwn Kalendar Gregorian; Mengapa Kalendar Gregorian lebih popular?

Assalamu'alaikum,

Perkara ini sudah lama aku fikirkan, cuma sekarang aku hanya sekadar ingin meluahkan benda yang lama terbenam dibenak fikiran aku. Pasti ramai yang sudah tahu apa itu Kalendar Hijrah dan juga Kalendar Gregorian, cuma persoalannya mengapa Kalendar Gregorian lebih popular dah diterima ramai berbanding Kalendar Hijrah atau Kalendar Cina atau Kalendar Hindu ataupun kalendar-kalendar lain yang wujud dimuka bumi ini.


Mengikut rujukan aku yang serba sedikit ini, Kalendar Hijrah telah dahulu diguna pakai sebelum lahirnya Kalendar Gregorian, kerana Kalendar Hijrah lahir sekitar tahun 635M(13H)-645M(23H) atas usaha Khalifah Umar Al-Khatab sewaktu pemerintahan beliau sebagai Khalifah ke-2 selepas Saidina Abu Bakar sedangkan Kalendar Gregorian yang diasaskan oleh Pope Gregory XIII hanya timbul pada tahun 1582M walaupun perkiraan tahun Masehi lebih dahulu lahir daripada perkiraan tahun Hijrah dan asas Kalendar Gregorian ini telah lama wujud dari bangsa Mesir hinggalah ke zaman Julius Ceasar(46SM).

Persoalannya sekarang bukanlah yang mana dahulu dan yang mana kemudian, tetapi mengapa yang satu lebih popular dan diterima ramai dari yang satu lagi. Persoalan yang masih belum terjawab lagi kerana tiada bahan rujukan buku atau rujukan di internet(mungkin aku yang tak jumpa) mengenai bagaimana Kalendar Gregorian yang pada awalnya ditolak oleh kebanyakkan negara pada mula ia diperkenalkan tetapi kini telah menjadi satu kalendar rasmi untuk seluruh dunia.

Bercerita mengenai kedua-dua kalendar ini, masing-masing mempunyai persamaan dan perbezaan. Persamaannya adalah kedua-duanya mempunyai 12 bulan. Perbezaannya pula, perhitungan permulaan hari bagi Kalendar Hijrah berdasarkan perhitungan pergerakan dan kedudukan bulan manakala Kalendar Gregorian memang sejak sekian lama bergantung pada pergerakan dan kedudukan matahari. Perkiraan tahun Hijrah pula berdasarkan tahun penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W. ke Madinah manakala perkiraan tahun Masehi pula berdasarkan atas kelahiran Jesus, bilangan hari dalam setiap bulan Hijrah adalah 29 dan 30 hari mengikut kiraan pergerakan dan kedudukan bulan manakala bagi kalendar gregorian pula adalah 30 dan 31 hari serta ditambah 1 hari bagi setiap tahun lompat untuk bulan yang ke-2 dan perbezaan yang paling ketara ialah Kalendar Hijrah ini tidak pernah ditokok tambah atau diubah sejak ianya diperkenalkan oleh Saidina Umar sehinggalah ke hari ini tetapi Kalendar Gregorian telah diubah perkiraan hari dan bulan sejak asalnya dari Mesir, hingga diubah oleh orang Rom sebelum digubal lagi oleh Julius Caesar yang kemudian ditokok tambah oleh Augustus dan akhir sekali oleh Pope Gregory XIII(ini tidak termasuk perubahan-perubahan kecil yang dilakukan sana sini oleh pemimpin-pemimpin kecil sebelum ianya termaktub pada zaman Pope Gregory XIII).


Topik kali ini agak berat sedikit kerana ini adalah perkara yang sudah lama berlegar di dalam fikiran aku.Ingin dijelaskan di sini bahawa aku bukan ingin mengatakan kalendar ini salah dan kalendar itu betul, tapi sekadar ingin mengajak anda semua pun berfikir sebentar sahaja dan tanya diri kita sendiri(tak perlu tanya orang lain ;-)) "Apakah dasar kepercayaan kehidupan kita selama kita telah hidup di muka bumi ini?"


Sekadar tulisan dan pendapat.Jika ada kesalahan fakta dalam penulisan ini diharap dapat diperbetulkan dan diperjelas. :-)











2 comments:

  1. cool blog! So informative!
    thanks for being one of mine....
    will be part of yours....

    regards

    ReplyDelete
  2. ohh terima kasih juga ya kerana mengikuti blog ini ya... :-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...